وظيفه کميسيون رسيدگی به شکایات، رسيدگی به شکایات خریداران و مصرف کنندگان و گزارش بازرسان و ناظران موضوع ماده ۵٢ قانون می باشد که از طریق اتحادیه به کميسيون ارجاع می گردد.
ترتيب رسيدگی در کميسيون رسيدگی به شکایات:
١- کليه اشخاص می توانند شکایت و یا گزارش خود را در مورد تخلفات صنفی، به اتحادیه مربوط اعلام نمایند. اتحادیه موظف است موضوع را ظرف مهلت دو روز کاری رسيدگی و به کميسيون مذکور ارجاع نماید.
2- کميسيون رسيدگی به شکایات موظف است ظرف مدت یک هفته شکایات دریافتی را با حضور شاکی و متشاکی مورد رسيدگی قرار داده و نظر خود را طی یک هفته به اتحادیه برای اقدامات قانونی اعلام نماید.
3- اتحادیه موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری شکایت دریافتی و نظر کميسيون را مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز عدم تخلف فرد صنفی، یا انصراف شاکی، با اعلام مراتب، پرونده را مختومه نماید. و در صورت احراز تخلف و یا اعتراض شاکی، پرونده را از طریق واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف به سازمان تعزیرات حکومتی و یا ادارات تابعه آن در شهرستان ها برای رسيدگی ارسال نماید.
اعضا : محسن رشیدمهر رضا گلدوز امیر عطایی نیا علی دلیریان سید جعفر طباطبایی
وظایف کمیسیون بازرسی واحدهای صنفی:
١- بازديد از مکان واحد صنفي و ارائه گزارش به اتحاديه در خصوص افراد متقاضي صدور و تمديد پروانه کسب.
2- همکاري لازم با واحدهای بازرسي و نظارت اتاق شهرستان و يا سازمان و اداره صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای طرح های ويژه نظارتی و يا بازرسی های خاص فصلی.
3- شناسايی و ارائه گزارش در مورد واحدهای فاقد پروانه کسب.
4- انجام ساير امور ارجاعی از سوی اتحاديه.
اعضا : احمد بدری عباس آقایی سعید ملوندی علیرضا حسن زاده مجید دلیریان
وظایف کميسيون فنی:
1- هماهنگی برای برگزاری آزمون صلاحيت فنی از متقاضيان پروانه کسب با مجوز سازمان های ذی ربط (و یا در قالب تفاهم نامه یا توافقنامه با آن ها) جهت مشاغل فنی.
2- اظهارنظر در مورد تعيين ابزار فنی و متراژ مورد نياز جهت اخذ پروانه کسب.
3- بررسی و اظهارنظر کارشناسی در مورد پرونده های ارجاعی از کميسيون های حل اختلاف و رسيدگی به شکایات.
4- همکاری با اتحادیه در جهت تشکيل بورس کالایی، روز بازارها و مکان استقرار ميادین کالا.
5- کارشناسی مربوط به نرخ گذاری کالا و خدمات.
6- اظهارنظر در مورد ساعت کار اصناف و ضوابط ترافيکی برای صدور پروانه کسب.
7- انجام سایر امور ارجاعی از سوی اتحادیه.
اعضا : علی ثقفی مسلم ماروسی عبداله قانع مهدی رشیدمهر حسین دادور
وظایف کميسيون آموزش:
1- نيازسنجی، برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری دوره های آموزشی.
2- همکاری در برگزاری دوره های آموزشی متقاضيان صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع بند ن ماده ٣٠ قانون ) بررسی و ارائه پيشنهاد در خصوص دوره های آموزشی مورد نياز جهت ارتقاء دانش و مهارت اعضا.
3- همکاری در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی فنی (مهارت شغلی) به منظور بالا بردن ميزان اطلاعات و مهارت فنی و ارتقا کارآیی صاحبان واحدهای صنفی.
4- انجام سایر امور ارجاعی از سوی اتحادیه.
اعضا : عبداله قانع قاسم غفوریان حسن هادیان یزدی محمود داوریان هادی محمدیان
وظایف کميسيون حل اختلاف رسيدگی به اختلافات صنفی افراد صنفی و صلح و سازش بين آنان می باشد که از طریق اتحادیه به کميسيون ارجاع می گردد.
ترتيب رسيدگی در کميسيون حل اختلاف:
1- شکایت افراد صنفی باید در دفتر اتحادیه ثبت و حسب نوبت در دستور کار کميسيون قرار گيرد، کميسيون موظف است حداکثر ظرف مدت یک ھفته به شکایات رسيدگی و نظر خود را به اتحادیه برای اقدام قانونی اعلام نماید.
2- در هر مورد اعضای کميسيون پس از طرح موضوع و استماع نظرات طرفين و بررسی مستندات ارائه شده، نظر خود را اعلام خواهند نمود و در صورت عدم حصول سازش بين طرفين به صدور نظریه مبادرت خواهد شد.
3- چنانچه در جریان رسيدگی کميسيون به اختلافات مطروحه صنفی تخلفاتی احراز گردد، حسب مورد به ترتيب مقرر در قانون و مقررات نظام صنفی اقدام خواهد شد.
اعضا : مرتضی کاظم زاده دربان احمدرضا رحیمیان سعید مسعودی مسعود اسماعیل زاده رضا نسائی